70 lat historii
W 1949 roku do życia została powołana Wytwórnia Artykułów Chemiczno-Gospodarczych – Spółdzielnia Pracy Barwa. Siedziba firmy mieściła się przy Rynku Głównym 33 w Krakowie. Główny profil działalności bazował wtedy na produkcji odrdzewiacza, pasty do butów, benzyny do zapalniczek i kredy krawieckiej. Po czterech latach do oferty zostały wprowadzone farby do włosów na bazie naturalnych barwników oraz ozdoby choinkowe, które swoich odbiorców znalazły m.in. w Kanadzie, Niemczech i Francji. W latach 60-tych produkcja odbywała się już w sześciu oddziałach zlokalizowanych na terenie całego Krakowa.
W 1950 roku powstało pierwsze logo. Od samego początku po dziś symbolem Barwy jest papuga. W 1974 roku oficjalnie nazwę firmy zmieniono na Przemysłowe Zakłady Chemii Gospodarczej Barwa – Spółdzielnia Pracy.
Lata 70-te
Okres świetności firmy przypadł na lata 70-te, kiedy Barwa w 1977 roku postawiła na produkcję mydła w kostce – jednego z najbardziej pożądanych artykułów tamtych czasów. Poza najpopularniejszym mydłem szarym, produkowano wiele rodzajów mydeł specjalistycznych, skierowanych do szerokiego kręgu odbiorców o bardzo różnych upodobaniach i potrzebach. Łącznie w ofercie znalazło się 12 gatunków tego produktu, w tym m.in.: mydło undecylenowe, salicylowe, karbolowe i ichtiolowe.
W 1978 roku została uruchomiona produkcja płynu do mycia naczyń Jagna.
Lata 80-te i 90-te
Lata 80-te to rozwój działalności firmy w kierunku kosmetyki do pielęgnacji ciała. Do oferty Barwy wszedł szeroki asortyment szamponów, mydeł w płynie, płynów do higieny intymnej, balsamów i środków myjących, które tak jak popularna linia szamponów Barwa Ziołowa czy seria do pielęgnacji ciała MISS, stają się jednymi z kluczowych brandów w portfolio firmy. Warto wspomnieć, że Barwę Ziołową możecie kupić do dziś. W 1981 roku nastąpiła również pierwsza zmiana logotypu. W 1989 roku logotyp Barwy zyskał dużo prostszą i łatwiejszą w odbiorze formę. Czerwona papuga nad czarnym napisem była obecna na produktach aż do 2007 roku.
W 1990 roku siedziba firmy została przeniesiona z Rynku Głównego na ul. Lea w Krakowie. Dwa lata później funkcję prezesa firmy objął Stanisław Brożyna, który był związany z Barwą od 1989 roku, gdy rozpoczynał swoją karierę jako zastępca kierownika spółdzielni ds. technicznych. Stanisław Brożyna był prezesem Barwy do 2013 roku.
Również w 1992 roku Barwa poszerzyła ofertę o produkty dla dzieci BEBI, które znajdziecie w naszej ofercie także dziś. W skład serii weszły płatki mydlane, mydło toaletowe dla dzieci i szampon do mycia włosów. W późniejszych latach wraz ze wzrostem popularności, seria została poszerzona o płyn do kąpieli i płyn do prania.
Zmiana formy prawnej
Rok 2000 był przełomowy w historii firmy – nastąpiła wówczas zmiana formy prawnej ze Spółdzielni Pracy na Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Trzy lata później wprowadziliśmy system zarządzania jakością ISO. Działamy zgodnie z normą ISO 9001:2015. Audyt przeprowadzany jest zgodnie z przepisami jakości przez firmę TÜV Rheinland Polska. W 2004 roku całkowicie zrezygnowaliśmy – jako jedna z pierwszych firm w Polsce – z wykorzystywania tłuszczów zwierzęcych do produkcji mydeł. Wszystkie mydła w Barwie są w 100% wegańskie i wytwarzane na bazie naturalnych wiórek roślinnych pozyskiwanych z oleju palmowego.
We wrześniu 2007 roku zakończyliśmy budowę naszej nowej siedziby i zakładu produkcyjnego przy ulicy Szafrana 11 w Krakowie. Rok później kupiliśmy najnowocześniejszą maszynę do owijania mydła – ACMA 7250. W chwili zakupu było to jedyne takie urządzenie w Polsce. W 2010 roku zakupiliśmy także automatyczną linię do konfekcjonowania wyrobów płynnych.
Rozwój i ekspansja na nowe rynki
W maju 2013 roku stanowisko prezesa spółki obejmuje Małgorzata Brożyna. W latach 2007-2011 pełniła funkcję dyrektora ds. rozwoju, by w sierpniu 2011 roku objąć stanowisko dyrektora zarządzającego, a następnie zostać mianowana prezesem zarządu spółki Barwa. Rok później rozpoczął się szczególnie intensywny rozwój dla firmy – rozpoczęliśmy ekspansję na rynki zagraniczne. Już w pierwszych miesiącach działalności eksportowej nasze kosmetyki zagościły nie tylko w Europie, ale również na Bliskim Wschodzie, by dziś pochwalić się sprzedażą do 31 krajów na świecie.
W 2017 roku park maszynowy został wzbogacony o uniwersalną etykieciarkę TWIN ROLER V1, a rok później – w lutym 2018 roku kupiliśmy automatyczną celofoniarkę AM-4/100CS i mieszalnik homogenizujący MK50P. W październiku nasza produkcja została wyposażona w nową kartoniarkę obrotową – KPO-01, a w grudniu w urządzenie do konfekcji kremów i emulsji kosmetycznych.
Nowa identyfikacja
W tym samym roku zaprezentowaliśmy światu nową identyfikację wizualną firmy. Logo nawiązuje do naszych tradycji, ale podkreśla również zmiany, które zaszły w firmie w ostatnich latach. Znak składa się z sygnetu papugi oraz logo Barwa Cosmetics. Rok później, w 2019 roku dotarła do nas tubiarka UNIT 175P do konfekcjonowania produktów kosmetycznych w tuby termozgrzewalne, a w 2020 r. – nowa etykieciarka do tub o przepustowości 2000 sztuk na godzinę. Tym sposobem park maszynowy Barwy jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce.
Rebranding kultowych produktów
Począwszy od 2020 roku zmieniony został design większości dotychczasowych kultowych serii produktów. Odświeżoną wersję zyskały seria Barwa Siarkowa, by jeszcze lepiej wpasować się w gusta pokolenia Z. Kosmetyki do wnętrz Perfect House® zostały dostosowane do nowoczesnych wnętrz. Z kolei kultowe odżywki z serii Barwa Naturalna przelaliśmy do poręcznych tub i odświeżyliśmy je wizualnie. Nowy design zyskała cała seria. Uwielbiane przez pokolenia mam płatki mydlane, mydełko i płyn do prania Bebi przeszły absolutną metamorfozę. Od teraz produkty ozdabia uroczy króliczek – ukochana przytulanka najmłodszych dzieci. Kultowa Barwa Ziołowa® zyskała nowy wygląd poprzez zabawę topografią i mocne wyróżnienie na etykiecie składników wiodących. W 2023 roku zaprezentujemy klientom odświeżony design Barw Harmonii® i serii Barwa Hipoalergiczna.
Intensywny czas pracy eksportowej
Lata 2021-2023 to dla nas również intensywny czas pracy eksportowej z uwagi na unormowanie się światowej sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Uczestniczyliśmy w największych międzynarodowych targach – w Dubaju, w Bolonii, w Arabii Saudyjskiej i Singapurze.
Przez lata nasze produkty były nagradzane w prestiżowych konkursach. Warto wspomnieć, że tylko w ostatnich dwóch latach otrzymaliśmy nagrody Influencer’s Choice Poland dla Odżywki Lnianej z serii Barwa Naturalna, Viva! Najlepsze dla urody – dla kostek Barwy Botaniki czy Love Cosmetic Awards dla serii Barwa Waterless.
Rozwój kanału nowoczesnego
W 2021 roku zmieniliśmy również swoją strategię handlową i postawiliśmy na rozwój kanału nowoczesnego. Osiągnęliśmy tym samym dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w sieciach handlowych. Rozszerzamy w tym kanale swój asortyment i pozyskujemy nowych partnerów biznesowych. Pojawiliśmy się na półkach Pepco oraz pierwszych w Polsce drogerii DM. Swój asortyment poszerzyliśmy w Hebe, Kauflandzie, nasze produkty pojawiły się w aplikacji Jush oraz Delio by Żabka. W pierwszej połowie 2022 r. obroty Barwy w kanale nowoczesnym wzrosły o 40,42 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2021.
70 lat pod znakiem intensywnego rozwoju
Ponad 70 lat upłynęło nam pod znakiem intensywnego rozwoju i nie zamierzamy stawać w miejscu. Planujemy w dalszym ciągu poszerzać ekspansję zagraniczną i rozwijać segment private label. Choć ogromną część naszego portfolio wciąż stanowią produkty uniwersalne dla całej rodziny, to skupiamy się na tworzeniu kosmetyków, odpowiadających na zróżnicowane potrzeby. Tworzymy i będziemy tworzyli produkty o wysokiej jakości, mających bogate składy, wysoki procent składników pochodzenia naturalnego, ale dostępnych na każdą kieszeń. Obecnie mocno poszerzamy ofertę o mydła specjalistyczne i produkty do pielęgnacji włosów, ale planujemy stać się silniejsi w kategorii produktów do pielęgnacji twarzy, bogatych w wysokiej jakości składniki botaniczne.